Renungan : 3 JENIS HATI

Bismillahirrahmannirrahim...Assalamualaikum

Hati terbahagi kepada 3 iaitu:
  1. Hati yang hidup
  2. Hati yang sakit
  3. Hati yang mati

"Oiii...manusia...engkau memang tak reti jaga aku. Aku hati tau....aku sakit dah ni..tak reti faham bahasa ke...sakit ni...ubatlah....aku nak ubat.."

Apabila kita merasa berat untuk melakukan amal dan mula merasa enak melakukan dosa dan tidak melakukan tuntutan Islam, kita berada pada tahap di mana hati kita merasa sakit.

"engkau jahat manusia...engkau tak bagi aku ubat....aku dah nazak dah nie...engkau tahu tak aku ni hati kamu...dah nazak sangat...engkau tak ubat hati aku nie...."

Apabila kita dah tak ingat mana dosa mana yang tidak...semua hentam komo je....mulalah hati kita makin lama makin malap perjalanannya, makin kusam akhirnya...hati kita berada tahap hati sudah mati. Waktu ni, memang tidak dapat buat apa-apa dah. Ini bermakna, Allah dah mengelamkan hati kita...dah tak terima cahaya-Nya kan...MasyaAllah..mintak-mintak dijauhkan....


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

"Di dalam tubuh manusia itu, terdapat segumpal daging, jika baik daging itu, maka baiklah seluruh tubuhnya, jika buruk daging itu, maka buruklah seluruh tubuhnya, maka ketahuilah bahawa segumpal daging itu ialah hati." (Hadis 40 An-Nawawi)




Share:

0 comments

DESCLIMER

Haaa! lupa nak habak, segala penulisan Erna tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Jika ada yang baik, boleh dikongsi dengan orang sekeliling. Jika ada kesilapan daripada Erna, sila bagi tahu dengan cara baik yek.Saya menerimanya. Bukan dengan kasar yek. Kitakan manusia, suka benda yang lembut-lembut. Begitulah dengan erna. Selamat membaca semua!!! ^_^