CERITA 17 JUN

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum semua..

Hari ini hari Ahad, hari-hari ku rasakan seperti hari Ahad. Huhuhuhu......rumah orang kahwin lagi. Rasanya, bulan 6 ni penuh dengan kenduri kahwin je....Saya kahwin? InsyaAllah, jodoh Allah yang tentukan. Hari ini, saya tidak berniat untuk berkongsi apa-apa pandangan malah ilmuan tetapi hari ini saya ingin bercerita kepada kawan tentang seseorang yang saya jadikan sebagai idola.

Dia....dia seorang yang adakalanya cakap tidak serupa bikin. Sering sahaja mengingat saya untuk membantu kemas rumah,  tetapi DIA jarang kemas rumah melainkan dia tinggal seorang di rumah. Pernah sekali tu, dia mengingatkan saya untuk membasuh pinggang mangkuk selepas makan. Maka saya pun menjawab “Ya”. Selepas makan, saya pun basuhlah pinggan. Tetapi apa yang saya lihat, dia ni langsung tidak pernah basuh pinggan. Letak je atas singki. Sekali dua, tidak mengapa lagi, bila dah banyak kali..tidak ke geram namanya. Sabar jelah....

Banyak lagilah jika nak ikutkan....memang geram..kadang-kadang bila niat jahat datang, saya buat endah tak endah je. Jahat kan saya...Isy..isy terukkan saya..tapi bila difikirkan, tidak baik saya buat dia begitu..... Dosa tau!!!mengucap panjang. Tapi, bila difikirkan balik, mana taknya kekasih hati DIA  mengamuk dan cepat marah, sebab skiap DIA mengalahkan budak umur 10 tahun...sabar jelah..Bila cakap , nanti kata “susah betul nak tolong”....sabar jelah

Tetapi, banyak-banyak perkara DIA lah paling penyabar orangnya. Dan suka nasihat-menasihati. Adakalanya suka ulang benda yang sama sampaikan saya dah tidak larat mendengar. Cukuplah sekali, saya dah faham dah. Huhuhu...Walau apapun, DIA tidak mudah melenting. Bila kekasih hati dia marah, DIA biarkan kekasih hati dia sejuk je dulu.
DIA bukannya alim sesangat, cukup sekadar sederhana sahaja. Biasalah, manusia. Ada baik, ada buruk. Betul tak...

Siapa DIA yek? DIA yang saya maksudkan adalah ayah saya. ZAINUDIN BIN KASSAN. Terima Kasih ayah. Banyak perngorbanan yang ayah telah lakukan. Tidak terbalas segala jasa ayah yang terlalu banyak, TIADA AYAH DAN EMAK, TIADALAH ALONG DAN ADIK-ADIK ALONG NI. SELAMAT HARI BAPA., ayah ku sayang....







 

Share:

0 comments

DESCLIMER

Haaa! lupa nak habak, segala penulisan Erna tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Jika ada yang baik, boleh dikongsi dengan orang sekeliling. Jika ada kesilapan daripada Erna, sila bagi tahu dengan cara baik yek.Saya menerimanya. Bukan dengan kasar yek. Kitakan manusia, suka benda yang lembut-lembut. Begitulah dengan erna. Selamat membaca semua!!! ^_^