Belajar Bahasa Korea yang mudah


Bismillahirrahmannirrahim.
Assalamualaikum semua....

Erna sudah ada peneman untuk tengok  korean variaty show. Siapa lagi kalau bukan En.Husband kita. Kesian dia. Sebelum kahwin, dia selalu tengok rancangan yang berkaitan dengan kereta. Bila dah kahwin, terpaksalah En.Husband terjebak dengan rancagan korea.

Kebiasaannya kami suka melihat rancangan korea yang funny, happy dan cute iaitu "The Return Of Superman", "The Law of The Jungle", "Running Man" dan "2 Days and 1 Night" (kadang-kadang je ni). Ingkigiyo dan music bank tak masuk dalam senarai. Yang terbaru berkaitan dengan rancangan makanan yang popular di Korea.

Tapi, bukan pasal rancangan yang Erna nak cerita. Sebenarnya, ianya berkaitan dengan bahasa korea. Bahasa Korea ni lebih lembut daripada bahasa Cina. Jika kita dengar betul-betul, kebanyakkan bahasa korea lebih berbentuk O. Berbanding dengan bahasa jepun, dia agak kasar sedikit. Dari segi penulisan juga ada perbezaannya.

Yang tertariknya, Erna terjumpa beberapa perkataan yang digunakan setiap hari dalam bahasa Korea (Greeting in English; permulaan perbualan dalam bahasa melayu). Bila Erna nampak ke semua perbualan tu, Erna teringat akan En.Husband. En.Husband pernah bercerita dengan Erna, kadang-kadang dia selalu je jumpa tourist daripada Korea di tempat kerja beliau. Apabila dia balik ke rumah, En.Husband selalu je tanya maksud-maksud perkataan dalam korean. Erna cuma bagi tahu apa yang Erna tahu jelah.

Jadi, untuk memudahkan En.Husband, ini untuk En.Husband dan semua rakan-rakan.
















Yang ini En.Husband mesti tahu punya kan? Jangan cakap dengan korean tourist yek. Kejar satu blok nanti.


Banyak jugakkan? Boleh lah kita faham-sikit-sikit bila tengok drama korea. Betul tak? Lepas ni, En.Huband bolehlah bertutur bahasa korea apabila bertemu dengan korean tourist kan?

** sumber di perolehi daripada laman facebook.

Selamat belajar. Jumpa lagi!!!


Share:

2 comments

DESCLIMER

Haaa! lupa nak habak, segala penulisan Erna tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Jika ada yang baik, boleh dikongsi dengan orang sekeliling. Jika ada kesilapan daripada Erna, sila bagi tahu dengan cara baik yek.Saya menerimanya. Bukan dengan kasar yek. Kitakan manusia, suka benda yang lembut-lembut. Begitulah dengan erna. Selamat membaca semua!!! ^_^