PERTEMBUNGAN DUA SUNGAI

Dalam kehidupan kita sebagai khalifah, wajib kita mempercayai Allah. Sebagai contohnya, pertembungan dua sungai yang dikatakan melebihi hukum alam.Tiada Mustahil bagi Allah. DIA yang menciptakan alam ini, maka DIA boleh hasilkan apa sahaja mengikut kehendak-Nya. Tidak Percaya? meh sini saya buka sesuatu gambar yang akan menarik minat anda.. Buka mata, buka hati dan buka minda. 


Pertembungan antara sungai Rhone and Sungai Arve  di Geneva, Switzerland.

Cuba kawan-kawan lihat, pelik bin ajaibkan? Jangan rasa pelik tau. Cuba lihat sebelah kiri, airnya masih jernih manakala sebelah kanan pulak, airnya keruh. tetapi tidak pernah bercampur antara satu sama lain. Ada dinding ke? ada batu ke? Tidak sama sekali.

Mengikut prinsip sains, "Air panas lebih tumpat daripada air sejuk". erkkkk....faham ke? ok...saya terangkan sedikit. Mula-mula, kita perlu tahu, daripada mana air sungai ini datang. Daripada 100 km jauhnya, air sungai disebelah kanan yang kelihatan keruh sebenarnya telah mengangkut pasir yang menyebabkan seakan-akan keruh. Memang keruh pun. Manakala, air sungai disebelah kanan merupakan air sungai biasa. Apabila, kedua-dua sungai ini mengalir, kedua-dua sungai tidak bercampur. Berkemungkinan suhu air tersebut berbeza.

Sungai yang jernih mempunyai suhu yang sejuk manakala sungai yang keruh mempunyai suhu yang panas. Maka dengan itu, kotoran akan mendap ke bawah manakala yang jernih akan mengalir di atas..Itu mengikut kajian sains. Jika mengikut hukum Allah, tiada mustahil bagi-Nya dan kita wajib mempercayai-Nya.

Ada beberapa lagi negara yang mempunyai pertembungan dua sungai. Nak lihat, mari roll ke bawah..

Pertembungan antara sungai  Mosel and Sungai Rhine di Koblenz, Germany.


Pertembungan antara sungai  Czâlin (Air jernih) and Sungai Yangtze(Air Keruh) di Chongqing, China.


 Pertembungan antara sungai  Czâlin (Air jernih) and Sungai Yangtze(Air Keruh) di Chongqing, China.


 Pertembungan antara sungai Arve and Sungai Rhône di Geneva.


 Pertembungan antara sungai Ilz, sungai Danube and Sungai Inn di Passau, Germany.


 Pertembungan antara sungai Drava dan sungai Danuve di Osijek, Croatia.


 Pertembungan antara sungai Alaknanda dan sungai Bhagirathi di Devprayag, India


  Pertembungan antara sungai Thompson dan sungai Fraser di Lytton, BC, Canada


 Pertembungan antara sungai Green dan sungai Colorado di Canyonlands National Park, Utah, USA


 Pertembungan antara sungai Rio Negro dan sungai the Rio Solimoes berdekatan Manaus, Brazil


 Pertembungan antara sungai Ohio dan sungai Mississippi Rivers di Cairo, IL, USA


 

rujukan:




Share:

0 comments

DESCLIMER

Haaa! lupa nak habak, segala penulisan Erna tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Jika ada yang baik, boleh dikongsi dengan orang sekeliling. Jika ada kesilapan daripada Erna, sila bagi tahu dengan cara baik yek.Saya menerimanya. Bukan dengan kasar yek. Kitakan manusia, suka benda yang lembut-lembut. Begitulah dengan erna. Selamat membaca semua!!! ^_^