PENGORBANAN




Assalamualaikum w.b.t

Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua pembaca. Raya lagi kita ya. Tapi Raya yang ini adalah raya yang paling istimewa. Banyak ibadah yang dituntut untuk kita semua. Boleh kumpul pahala dengan banyak. Tak nak pahala ke? Rugi tau.

Penuh bermakna raya kali ini. Nak kata juadah di pagi raya masyuk, memang agak payah lah. lebih meriah ketika hari raya puasa. Tetapi rezeki raya qurban makin bertambah. Ya Allah, hikmah qurban terlalu banyak. Nak qurban apa?

"Berqurban apa saja
 Harta atau pun nyawa
 Itulah kasih mesra
Sejati yang mulia"

Amboi!bernyanyi pulak. Ya, kita boleh qurban apa sahaja. Harta, tanah, malah nyawa sekali pun. Tetapi disebalik qurban pada hari raya aidiladha adalah pengorbanan yang kita jalankan terhadap beberapa haiwan ternakan yang bakal menjadi tungangan di akhirat. Bukan suka-suka je tau.

Malah kita berqurban terhadap harta kita dengan menginfakkan harta untuk mereka yang berada dalam kesusahan. Contohnya, membeli seekor lembu untuk dilakukan sebagai ibadah qurban. Kemudian, memberi daging lembu kepada fakir miskin. Tetapi, bukan pakai bagi je ye. Ada syarat-syaratnya.

InsyaAllah,

Niat saya adalah untuk melakukan ibadah qurban untuk keluarga saya. Mudah-mudahan Allah memakbulkan doa saya.

Amin....

Bagaimana dengan mereka yang pergi melakukan ibadah haji? Itu juga salah satu pengorbanan. Mereka melakukan ibadah haji untuk menjadi tetamu Allah. Mereka meninggalkan keluarga mereka dan harta mereka. SubahanaAllah...sungguh indah apabila kita menapak ke bumi Mekah. Pernah pergi ke? Oh, tidak. Cukup sekadar mendengar pengalaman atuk ke, nenek ke dan beberapa orang kawan yang sudah menjejakkan kaki mereka. Sungguh, saya rasa terpangil untuk menjejakkan kaki ke bumi Mekah malah melakukan ibadah Haji.

MasyaAllah....

Indahnya Islam tidak terkira. Banyak sangat pahala yang kita boleh cari dan perolehi di hari raya Aidiladha. Dengan hati ikhlas, InsyaAllah mudah-mudahan kita mendapat barakah dan hikmah daripada-Nya.






Share:

0 comments

DESCLIMER

Haaa! lupa nak habak, segala penulisan Erna tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Jika ada yang baik, boleh dikongsi dengan orang sekeliling. Jika ada kesilapan daripada Erna, sila bagi tahu dengan cara baik yek.Saya menerimanya. Bukan dengan kasar yek. Kitakan manusia, suka benda yang lembut-lembut. Begitulah dengan erna. Selamat membaca semua!!! ^_^